Amedia Trykk og Polaris Trykk har allerede meldt seg inn.
Trykt i Norge har virkelig fått fotfeste i bransjen det siste året. Merket, som symboliserer stoltheten ved å lage og kjøpe norsk kvalitetstrykk, blir benyttet av stadig flere grafiske bedrifter. Nå har Grafisk Bransjeforening inngått en avtale med Mediebedriftenes Landsforening (MBL) som gir konseptet ytterligere bein å gå på.
«Avtalen innebærer at medlemmer av MBL kan bli en del av Trykt i Norge og bruke merket på samme måte som våre egne medlemmer», forteller bransjesjef Kari Rømcke. Polaris Trykk og Amedia Trykk har allerede benyttet muligheten. «Dette er bedrifter som når ut til mange og vil bidra til at merket blir desto mer synlig, noe vi selvsagt synes er veldig positivt.»
Trykk lokalt, bevar miljøet
Amedia Trykk er en landsdekkende leverandør med syv hel- og deleide trykkerier i Lillestrøm, Innlandet, Larvik, Bodø, Egersund, Orkanger og Førde. De produserer dagsaviser, reklame og magasiner. «For oss er dette temaet viktig fordi vi er opptatt av bærekraft og å bygge oppunder norsk næringsliv», sier administrerende direktør i Amedia Trykk, Morten Kringler. «Vi oppfordrer til å trykke lokalt og på den måten verne om miljøet og norske arbeidsplasser. Dermed kompletterer Trykt i Norge verdiene våre på en god måte.»
Trykt i Norge overalt
Grafisk Bransjeforening har utarbeidet materiell som medlemmene av Trykt i Norge selv kan benytte i sin markedsføring. Det er snakk om alt fra annonsemaler og informasjonsbrosjyrer til sosiale medier-innhold og kort som takker for at kunden valgte et Trykt i Norge-produkt. «Det er viktig for oss at trykkeriene bruker merket aktivt, slik at det blir enda mer synlig fremover», understreker bransjesjef Rømcke.
Amedia Trykk vil bruke merket på mange av sine produkter, deriblant 73 dagsaviser, reklamebrosjyrer og organisasjonsblader. «I disse dager kjører vi en annonsekampanje som oppfordrer landets politiske partier til å spare miljøet og trykke valgavisene lokalt. Våre trykkerier er rustet for små og store oppdrag, og kan produsere aviser i sidetall og opplag tilpasset hver enkelts behov», sier Morten Kringler.