Skip to content

Et kvalitetsstempel
som gjør inntrykk

Medlemmer av Grafisk Bransjeforening kan nå merke produktene sine med et unikt kvalitetsstempel. Trykt i Norge-logoen viser at en trykksak er laget i Norge, av en seriøs bedrift med omtanke for miljøet og lokalsamfunnet. Merket er verdifullt både for deg som driver et trykkeri eller en grafisk bedrift, og for deg som kjøper kortreiste grafiske tjenester.

Derfor bør du bruke Trykt i Norge-merket:

  • Som eier av et trykkeri eller en grafisk bedrift viser du at du lager norske kvalitetsprodukter med hjerte for faget.
  • Som kunde av et trykkeri eller en grafisk bedrift viser du at du kjøper kortreiste trykksaker til glede for lokalsamfunnet.

Fordeler for deg som kjøper trykksaker

Visste du at norske leverandører konkurrerer med en omfattende import av trykkeritjenester? Vi snakker om en samlet verdi på over fire milliarder kroner. Å kjøpe grafiske tjenester av en Trykt i Norge-bedrift er et verdifullt bidrag til ditt lokale næringsliv.

  • Du bidrar til å beholde lokale arbeidsplasser.
  • Du viser kunder og ansatte at du setter pris på godt norsk håndverk.
  • Du kan være trygg på at bedriften virkelig kan faget sitt; førtrykk, trykking og ferdiggjøring.
  • Du slipper språklige eller geografiske utfordringer og misforståelser.

Fordeler for deg som driver et trykkeri eller en grafisk bedrift

Som medlem av Grafisk Bransjeforening kan du nå tilby kundene dine å merke trykksaker med Trykt i Norge-logoen. Ved å bruke merket signaliserer du at produktene er laget med hjerte for trykkerfaget og lokalmiljøet.

  • Du viser at produktene dine er kortreiste.
  • Du bidrar til å verne om den norske trykkeribransjen, og belyser viktigheten av å handle lokalt.
  • Du viser at du tar kvalitet og kundeservice på alvor.
  • Du synliggjør fordelene ved å velge godt norsk håndverk.

Hvem står bak Trykt i Norge?

Konseptet Trygt i Norge er utviklet av Grafisk Bransjeforening i samarbeid med Norsk Grafisk Leverandørforening. Trykkerier som er medlem av eller har avtale med Grafisk Bransjeforening kan benytte merket.

Grafisk Bransjeforening er en del av Norsk Industri, den største landsforeningen i NHO-fellesskapet. Foreningen er til for grafiske bedrifter, trykkerier, kommunikasjonsbedrifter, designbyråer og bedrifter som produserer skilt, dekor og emballasje. Er du ikke medlem ennå? Her kan du bli en del av NHO-fellesskapet.

Om merket

Trykt i Norge symboliserer stoltheten ved å lage og benytte norsk kvalitetstrykk. Merket er designet av Ingvild Grimstad Engvik fra Fagtrykk Trondheim, og videreutviklet av FJUZ Kommunikasjon. Uttrykket er inspirert av rosemaling, en stolt norsk tradisjon med røtter tilbake til 1700-tallet. I logoen møter fortid fremtid, og det tradisjonelle flettes sammen med moderne elementer.

Slik bruker du merket

Som medlem av Trykt i Norge får du tildelt et unikt firesifret lisensnummer, som alltid skal brukes sammen med Trykt i Norge-merket. Her kan du lese mer om hvordan merket og lisensnummeret bør plasseres på en trykksak.