Skip to content

– Vi fikk rett og slett et tilbud vi ikke kunne si nei til, sier Kjetil Sjøeng, leder for Grafisk bransjeforening.

Magnus Carlsen og hans konkurrenter har inntatt Island, mens en haug av nordmenn følger spent med på TV.

– Dette mesterskapet blir sendt på NRK og søsterkanalen på Island, og Trykt i Norge-merket vil få ca. 30 timer med synlighet på meget gode TV-tider. Under forrige sjakk-VM var det 500.000 samtidige seere per dag.

God markedsføring

– Dette er en ny måte for foreningen å promotere og publisere vårt budskap på. Styret føler seg trygge på at investeringen vil gi merket god markedsføring, og at våre medlemmer vil dra godt nytte av dette i egen markedsføring.

Styret i Grafisk bransjeforening er opptatt av å synliggjøre bransjen mest mulig.

Eksempel på hvordan Trykt i Norge-merket blir eksponert. Skjermdumper fra nrk.no

– Vi håper at medlemmene våre synes at dette er en god prioritering, og vil bruke eksponeringen til å spre budskapet om Trykt i Norge mest mulig i tiden fremover, oppfordrer Sjøeng.

VM i Fischer Random i Reykjavik spilles fra 25. til 30. oktober 2022. Mesterskapet har 8 deltakere – les mer her.

Fischersjakk eller Fischer Random Chess benytter samme brett og brikker som standard sjakk, men startposisjonen for offisersbrikkene på første og siste rad er resultatet av en trekning og stilles derfor opp tilfeldig, men alltid som speilbilder av hverandre. Et slikt utgangspunkt begrenser mulighetene for å ha en fordel gjennom å huske åpningstrekk i mange kombinasjoner. Spillerne må i stedet basere seg på allmenn spillestyrke gjennom hele partiet, i følge Wikipedia. Image by rawpixel.com

Gjør merket mer kjent

Trykt i Norge-merket har alt blitt vist i nettaviser som omtaler verdensmesterskapet. Siden kvalitetsstempelet hovedsakelig vil bli eksponert fra sponsorveggen, selve bakgrunnsflaten for intervjuer, er det knyttet forventninger til at mange vil få øye på det røde og grønne merket.

– Hvilken effekt håper du at eksponeringen vil gi?
– Jeg håper at Trykt i Norge-merket blir viden kjent, særlig for norske TV-seere som også er kjøpere av grafiske tjenester og produkter. Vi oppnår stor synlighet som forhåpentligvis gir våre medlemmer en markedsføringseffekt vi ikke har fått før. Jeg håper at bedriftene tar tak, og virkelig promoterer merket godt fremover. Det er en fin anledning til å ta sats – og gjøre det, sier Sjøeng.

Norsk håndverk

Trykt i Norge-merket viser at en trykksak er laget i Norge av en seriøs aktør, eller trykkeri om du vil. Felles for alle de 110 medlemmene i Grafisk bransjeforening er stolthet over bransjen og norsk håndverk, samtidig som import av trykksaker fra utlandet er en reell trussel for norske arbeidsplasser og bransjekunnskap. Vil du vite mer om Trykt i Norge eller bli medlem?