Skip to content

Er du på jakt etter et trykkeri, men er usikker på hva du bør se etter for å finne riktig samarbeidspartner? Her får du noen gode tips når du skal bestille trykksaker.

 

Velg et lokalt trykkeri

Ved å kjøpe trykksaker som er produsert i Norge bidrar du til å beholde lokale arbeidsplasser, samtidig som du tar hensyn til miljøet. Velger du et trykkeri som er medlem av Trykt i Norge, kan du få trykksakene dine merket med Trykt i Norge-logoen. Vis kundene og samarbeidspartnerne dine at du støtter norsk kvalitetstrykk!

Geografiske avstander og språklige utfordringer kan gjøre det både dyrt og ugunstig å forholde seg til et utenlandsk trykkeri. Med en lokal leverandør er du sikret at bedriften virkelig kan trykkerfaget med alt det innebærer; førtrykk, trykking og ferdiggjøring. I tillegg kan du belage deg på god oppfølging, rådgivning og dialog underveis.

 

Gjør inntrykk

Iøynefallende trykksaker kan spille en viktig rolle i profilering av bedriften din. Hvor viktig avhenger av hvilken bransje du befinner deg i og hvilke tjenester du tilbyr. Kanskje er det en brosjyre, en plakat eller et visittkort som er en potensiell kundes første møte med merkevaren din? Da ønsker du selvsagt at trykksakene skal vise bedriften fra sin beste side. Husk at god kvalitet og interessant innhold øker interessen og leselysten hos mottakeren.

 

Riktig trykketeknikk er essensielt

Hvilket inntrykk ønsker du at nåværende og potensielle kunder skal sitte igjen med? Riktig trykketeknikk på egnet papir har alt å si for hvordan det ferdige produktet blir seende ut. Det finnes en rekke forskjellige metoder å velge mellom, som offsettrykk, digitaltrykk, digital spotlakk, foliepreg, blindpreg eller stansing/formskjæring. Noen trykkerier spesialiserer seg på spesifikke teknikker, andre kombinerer dem etter behov. Forsikre deg derfor om at trykkeriet har kompetanse til å avgjøre hvilken løsning som egner seg best for nettopp dine trykksaker.

Hva betyr egentlig…?

 

Offsettrykk er en tradisjonell trykkemetode som krever fysiske plater og trykkfarger. Den gir en jevn kvalitet med skarpe og rene flater. Metoden egner seg spesielt godt for papir med ujevne overflater, og er en lønnsom teknikk for å trykke store opplag. Her har du mange valgmuligheter når det kommer til papirkvaliteter, gramvekter og formater.

Coldset trykkmetode lik Heatset med unntak av at her tørkes ikke fargen. Med denne trykkemetoden tørker trykkfargen med naturlig hastighet, uten ytre påvirkning. Avdunsting, smitting av farge og absorbering er noen nøkkelord for denne trykkmetoden. Coldset som metode benyttes til trykking av aviser på «rimeligere» typer av papir..

Digitaltrykk er en reproduksjonsteknikk som gjengir digitale bilder på ulike materialer, som for eksempel papir. Denne metoden egner seg godt når du skal trykke små opplag, eller ønsker å bytte budskap ofte uten at det koster skjorta. Her kan du enkelt teste ut forskjellige uttrykk og har større rom for å leke deg.

Digital spotlakk gir trykksakene dine det lille ekstra. Teknikken gjør at tekst, logo, bilder og illustrasjoner bokstavelig talt blir løftet frem. Med 3D-spotlakk kan lakken bygges i høyden, slik at mottakeren virkelig kan ta og føle på budskapet du ønsker å formidle.

Blindpreg er et klassisk virkemiddel som gir trykksaken din et luksuriøst preg. Teknikken innebærer at logo, tekst eller dekor blir hevet opp fra papiret eller senket ned i papiret.

Stansing/formskjæring gjør at du kan få en spesiell form på trykksaken din. Det er mulig å formskjære i de fleste materialer, fra tynt selvklebende papir til aluminiumsplater.

To steg til riktig trykkeri

1) Begynn med å vurdere hvilke(t) grafisk materiell du har behov for:

  • Emballasje
  • Plakater og bannere
  • DM
  • Trykking av butikkmateriell
  • Visittkort
  • Konvolutter og kontormateriell
  • Brosjyre, hefte og katalog
  • Magasin
  • Bøker
  • Ferdiggjøring

2) Søk deg frem til et trykkeri som leverer det du ønsker

Når du har funnet et trykkeri som kan produsere de trykksakene du er ute etter, bør du undersøke faktorer som pris og leveringsbetingelser.

Her er noen punkter du bør tenke gjennom før du bestemmer deg:

  • Husk at det ikke alltid lønner seg å gå for det billigste alternativet. Dersom sluttresultatet ikke lever opp til de standardene du har sett for deg er du like langt.
  • Gjør trykkeriet ferdiggjøringen i eget hus? Det kan ofte bety rask leveringstid og gode priser.
  • Håndterer trykkeriet lagerhold og distribusjon? Sørg for at leveringsbetingelsene er tydelige.
  • Det avgjørende spørsmålet for mange blir: kan trykkeriet veilede på utforming og gi gode råd underveis i prosessen?