Skip to content

Å velge riktig papir til din trykksak kan være avgjørende for at resultatet blir vellykket. Ikke minst kan det bidra til å forsterke budskapet du ønsker å formidle. Her gir vi deg en innføring i hva som er lurt å tenke på.

Det finnes hundrevis av papirkvaliteter å velge mellom. Trykkeriene inngår gjerne avtaler med ulike leverandører, så vær oppmerksom på at både pris og tilgjengelighet kan variere. Sjekk gjerne med ditt lokale trykkeri, slik at de kan gi deg en innføring i hvilke muligheter som finnes.

Det er alltid nyttig med litt bakgrunnsinformasjon før du går i dialog med et trykkeri. I denne artikkelen går vi nærmere inn på hva slags papir du kan velge mellom, og hvilke ting du bør tenke på i forbindelse med valget.

 

Hva slags papir kan du velge mellom?

Papirets egenart bestemmes av overflate, farge og tykkelse/vekt. Når det kommer til papirets overflate, kan du hovedsaklig velge mellom bestrøket papir og ubestrøket papir.

Bestrøket papir har ett eller flere lag med materiale som kritt, leire og bindemiddel for å øke trykkbarheten. Papiret har en glatt overflate og reflekterer mer lys enn ubestrøket papir.

Ubestrøket papir har ikke disse ekstra lagene. Det oppleves derfor som et mattere, ruere materiale. Ubestrøket papir tiltrekker seg mer farge enn bestrøket papir, og trykket kan derfor bli mørkere.

Er det viktig med en best mulig gjengivelse av detaljer i bildene? Da bør du velge bestrøket papir for å unngå at fargene blir for mørke. Er det optimal lesbarthet som er det aller viktigste, er det derimot en fordel å velge ubestrøket papir.

Tykkelse/vekt angis i trykkelse per kvadratmeter (eksempelvis 120g/m2) Er du usikker på hvilken tykkelse og farge du bør gå for, kan du kontakte trykkeriet ditt og be om en prøve.

 

Hva bør du tenke på når du skal velge papir?

Under finner du noen nyttige punkter du bør tenke gjennom når du skal velge papir til din trykksak.

  • Hva slags inntrykk vil du gi av merkevaren din?
    Et papir kan oppfattes som så mangt – luksuriøst, lekkert, røft eller billig. Kanskje ønsker du at papiret skal gi konkrete assosiasjoner til produktet ditt, eller fremheve verdier som miljøvennlighet og kostnadseffektivitet.
  • Hvem er målgruppen din?
    Er mottakeren ung eller gammel, skal trykksaken holdes i hendene eller leses på avstand? Det er viktig å ta stilling til hvem målgruppen din er og hvor de skal se budskapet ditt, slik at du kan tilpasse papirkvaliteten i størst mulig grad.
  • Hva ønsker du å formidle?
    Å velge riktig papir til din trykksak kan bidra til å forsterke budskapet ditt. Vil du først og fremst prioritere lesbarhet eller visuelt inntrykk? Er det viktig at papiret kjennes luksuriøst eller røft, eller kanskje du ønsker å fremstå på en miljøansvarlig måte? Da er ofte ubestrøket papir veien å gå.
  • Hvor skal trykksaken brukes?
    Bak glass og ramme kan det være lurt å bruke matt papir for å få minst mulig gjenskinn. Er det viktig at trykksaken veier så lite som mulig bør du velge et tynt papir, mens en kalender krever at papiret ikke bøyer seg så lett.
  • Hva er budsjettet ditt?
    Det er ikke alltid det skiller vesentlig på pris når det kommer til trykksaker. Jo større opplag, jo større kostnad, men sørg for å gjøre en totalvurdering i samarbeid med ditt trykkeri.

Punktene over er inspirert av 07 Media (https://07.no/hvilket-papir-skal-jeg-velge/)