Slik gjorde Trykt i Norge seg bemerket i 2020.
Norske leverandører konkurrerer med en omfattende import av trykkeritjenester. Totalt utgjør importen over fire milliarder kroner. Trykt i Norge er et motsvar; et kvalitetsstempel som viser at en trykksak er laget her til lands, av en seriøs bedrift med omtanke for miljøet, arbeidsforhold og næringslivet i Norge.
Konseptet er utviklet av Grafisk Bransjeforening i samarbeid med Norsk Grafisk Leverandørforening, og det er bare medlemmer av Grafisk Bransjeforening eller trykkerier som har en avtale med bransjeforeningen som om kan benytte stempelet. 2020 ble året da Trykt i Norge virkelig gjorde seg bemerket i bransjen.
«Ideen ble opprinnelig unnfanget for noen år siden, men i 2020 satset vi skikkelig på å spre budskapet, videreutvikle merket og rekruttere nye medlemmer», forteller Jøran Aulin-Jansson, styreleder i Grafisk Bransjeforening.
Trykt og godt
I mai ble ny logo, profil og nettside lansert. Det ble laget informasjonsfilmer som understreker viktigheten av å ta samfunnsansvar og kjøpe norske trykksaker. I lys av pandemien og nedstengingen av landet, ble temaet desto mer aktuelt. Flere fikk øynene opp for betydningen av å handle lokalt og hvilke positive ringvirkninger det får.
«Målet med Trykt i Norge er at folk skal være stolte av å produsere og kjøpe kortreiste trykksaker. På den måten verner vi om den norske trykkeribransjen og lokale arbeidsplasser. Hvis vi kan spise litt av de fire milliardene som går til importerte trykkeritjenester, vil det være en seier for medlemmene våre», sier Aulin-Jansson.
Høyt medlemstrykk
Satsingen på Trykt i Norge har resultert i 20 nye medlemmer til Grafisk Bransjeforening, en rekruttering de ikke har sett maken til på mange år. I tillegg har Mediebedriftenes Landsforening vist interesse for merket. Hittil har to av deres medlemmer blitt stolte Trykt i Norge-bedrifter. «At det glade budskap spres ytterligere har vi all grunn til å være fornøyde med, men vi må heller ikke glemme at det er plass til mange flere», smiler styrelederen.
I tillegg har markedsføringen av Trykt i Norge resultert i:
- Besøk til nettside: 39 925
- Genererte leads: 3000
- Videorekkevidde: 203 418
- Totalt antall visninger: 12 371 000
- Totalt antall klikk: 42 237
Hva nå?
Grafisk Bransjeforening tilbyr nå gode verktøy som medlemmene selv kan benytte i sin markedsføring, både overfor nåværende og potensielle kunder. Det er alt fra annonsemaler og informasjonsbrosjyrer til sosiale medier-innhold og kort som takker for at kunden valgte et Trykt i Norge-produkt.
«Nå håper jeg at medlemmene våre kan bli enda flinkere til å bruke merket aktivt i sin promotering. Det er nøkkelen til videre suksess, at vi samarbeider om å gjøre Trykt i Norge bemerket blant alle som tilbyr eller kjøper grafiske tjenester».
Slik blir du medlem av Grafisk Bransjeforening
Ønsker du å inngå en avtale om bruk av Trykt i Norge-merket uten å bli medlem av Grafisk Bransjeforening? Ta kontakt med bransjesjef Kari Rømcke tlf: 415 06 657 / kari.romcke@norskindustri.no