Hvordan kan en trykksak bidra til at du skiller deg ut i mengden?
I snitt sjekker nordmenn mobilen 150 ganger om dagen – altså hvert sjette minutt. Vi scroller og sveiper til den store gullmedaljen. Informasjonsstrømmen er konstant og overveldende. Hvordan skal merkevaren din skille seg ut i mengden?
«En trykksak kan fange oppmerksomheten til mottakeren på en annen måte. Forutsatt at utformingen er kreativ og innholdet godt. Ved å gi forbrukeren noe håndfast, blir du lettere husket», sier Anette Kirkeby, kreativ leder i Bly.
Leseglede
En undersøkelse gjort av Two Sides, viser at flertallet av forbrukere fremdeles foretrekker å lese trykte versjoner av bøker og magasiner (72%).
Mange oppgir at de setter mer pris på lesestunden med et fysisk produkt mellom hendene. «Vi ser absolutt verdi i det trykte formatet. Særlig fagstoff og rapporter leses på en annen måte, kanskje med større ro», sier Kirkeby.
Poenget er ikke å sette trykte og digitale flater opp mot hverandre. «De sterkeste merkevarene er nettopp dem som klarer å utnytte trykk og digitalt på en måte som utfyller hverandre», skriver trykk-byrået Hatlehols*.
Pass på papiret
Dette samspillet er viktig for Bly. Jobbene deres spenner fra visuelle identiteter, brosjyrer og pakninger, til websider og apper. Målet er å utforme løsninger som skiller seg ut i mengden; med en rød tråd fra fysiske til digitale uttak.
Et eksempel er kampanjen for Bryggeri- og drikkevareforeningen, som skulle fronte Norges allsidige ølkultur og få folk til å oppsøke nye bryggerier. Bly trykket Bryggeripasset, slik at folk kunne reise rundt og få et nytt stempel for hvert sted de besøkte.
«Med en håndfast trykksak ble det noe ekstra. Passene inneholdt mange gjenkjennbare elementer fra ekte pass, for å forsterke reiseelementet i kampanjen. Ved å velge ubestrøket papir fikk passene et rustikt preg som knytter dem opp mot de lange bryggeritradisjonene.
I tillegg lagde vi nettside som støttet opp om konseptet», forteller Kirkeby.
Søk og finn ditt trykkeri her
Trykksak til å ta og føle på
I de fleste bransjer kan trykte flater være et fantastisk supplement til den digitale tilstedeværelsen. Avhengig av hva du har på hjertet og hvem du snakker til, selvsagt. Den taktile opplevelsen skal ikke undervurderes, selv ikke for veltrente scrolle-fingre.
«På trykte flater kan vi leke med formater, effekter, utskjæringer og papirtyper for å underbygge opplevelsen av kvalitet og kreativitet», sier Kirkeby. «Når vi lager en visuell identitet for en kunde, er for eksempel valg av papirtype en viktig del av pakken. Materialet skal fortelle en historie og understreke budskapet til merkevaren.»
Vil du vite mer om valg av papir se her
For merkevarer som skal selge produkter i butikk, er materialvalg og emballasje essensielt, mener Kirkeby. «Et gjennomtenkt konsept kan bidra til at produktet står ut i mengden og vekker nysgjerrighet hos forbruker. Det er noe fint med å kunne ta og føle på godt design. Du får en umiddelbar følelse av merkevaren og hva du bruker pengene dine på.»