Skip to content

Ja, du leste riktig, navnet og draktnummeret til United-spissen og alle de andre stjernene i Premiere League blir trykket her i Norge.

Nærmere bestemt Gaupne i Sogn og Fjordane. Og det skal de fremdeles bli, i hvert fall ut 2024/25-sesongen. Hvis du ser litt fotball innimellom er det stor sjanse for at du har sett de norskproduserte merkene ganske så ofte. Siden 2018 har nemlig alt av draktmerker i Premiere League blitt laget i indre Sogn.

Hvert år produserer Commercial Manager Mikkel Frodahl og resten av gjengen i Avery Dennison NTP millioner av tall og bokstaver for fotballfans over hele verden. I mars 2022 ble det klart at Gaupne-selskapet har inngått en ny avtale om videre samarbeid med verdens mest sette fotballiga.

Bærekraft og innovasjon

En av hovedgrunnene til at Avery Dennison både har kapret og forlenget den lukrative kontrakten, er ifølge Frodahl deres fokus på innovasjon og bærekraft. «At vi er fremst i bransjen på de punktene har nok mye å si også når det gjelder kostnader og leveringstid», forteller Frodahl.

«Alle produksjonssystemer er utviklet lokalt og tilpasset vår produksjon. Folk blir ganske overrasket når de ser at vi faktisk har helt egenutviklede IT-systemer, og at de fungerer så bra og effektivt som de gjør.»

Rask produksjonstid

Når det kommer til «lead time», altså tiden det tar fra bestilling til ferdig levert produkt, er Avery Dennison helt i toppsjiktet. Produkter som vanligvis ville tatt måneder med ferdigstilling, tar bare noen døgn for tekstiltrykk-fabrikken i Gaupne. Den gjennomsnittlige produksjonstiden ligger på knappe 3 dager.

Miljøvennlige produkter

Men det er ikke bare leveringstiden som kuttes ned i Gaupne. Resultatet av bedriftens fokus på innovasjon og miljø er stor nedgang i både energi- og plastforbruk. «Som produksjonsbedrift jobber vi for at produksjonsbygget skal være så miljøvennlig som mulig når det gjelder strøm- og energiforbruk. Et annet område vi vektlegger er selve produktene. At vi kun produserer vannløselige produkter, fremfor oljebaserte, samtidig som vi unngår mikroplast», forteller Frodahl. Han understreker at bærekraft lenge har vært en bransjeutfordring og at de stadig jobber for å bli bedre

Mer enn bare tall

Den nye Premiere League-kontrakten innebærer også at Avery Dennison skal levere nytt design til neste sesong; blant annet en ny font til tall og bokstaver. I tillegg blir de involvert i eksterne samarbeid og kampanjer. «Vi gjør en del kampanjeoppdrag i løpet av sesongen, alt fra kampanjer for det britiske helsevesenet under covid, til No Room for Racism-kampanjen som ble lansert i 2021. Slike prosjekter styrker også vår relasjon til kunden, mye takket være vår evne til å levere gode resultater på kort varsel.»