Økt produksjon trenger ikke alltid å gå på bekostning av miljø.
BK Grafisk har i løpet av de siste årene vokst seg til å bli en av landets største produsenter innen markedsmateriell. På veien har de også etablert seg som et av landets mest miljøvennlige produksjonsbedrifter. For BK-gründer Ingar Jansen, trenger ikke vekst å gå på bekostning av miljø.
«Trykt i Norge»-bedriften hadde sin oppstart i Sandefjord for over 30 år siden, og har gått fra å være et lite klassisk trykkeri til å bli en totalleverandør innen markedsmateriell. De satser stort på trykksaker, emballasje, tøy, skilt og profilartikler. De satser også stort på miljø.
-Vi effektiviserer produksjonen samtidig som vi slipper ut mindre CO2. For å opprettholde dette, er vi nødt til å ha to tanker i hodet på samme tid, sier Ingar Jansen. Den daglige lederen ønsker både klimanøytralitet og vekst.
«Vi satser stort der vi kan»
Det grafiske produksjonshuset er Svanemerket og medlem av Grønt punkt. I 2018 ble de miljøfyrtårnbedrift, og i 2021 tok de det ekstra steget og ble ISO 9001 og 14001 sertifisert. I dag er de ledende aktør på miljø i sin bransje.
-Det er mange bedrifter som gjør noe for miljøet, som er veldig bra. Vi skiller oss kanskje ut i bransjen ved at vi satser på mer kostbare tiltak, sier Jansen.
Da UV LED-teknologi kom på markedet, var bedriften de første i Europa til å ta i bruk trykkemetoden. Metoden gir lavere strømforbruk og mindre avfall. Siden den gang har BK satset mer og mer på miljøvennlige tiltak. Bare de siste 10 årene har de investert over 200 millioner i miljø.
«De som kommer etter»
Jansen mener det er flere gode grunner til å satse grønt.
-Det styrker konkurransekraften og det trygger arbeidsplassene våre. Samtidig som vi er nødt til å følge klimamåla som er satt for å overleve som bedrift, betyr det mye for oss å satse bærekraftig. Vi gjør det for de som kommer etter, og alle som er avhengige av at jorda består.
Jansen har selv en miljøbevisst datter, og sier han ofte blir inspirert av de unges engasjement.
-Det er forbedringspotensialer hele veien. Vi tar det største først, så må vi bare fortsette å jobbe for å holde det ved like. Vi må fortsette å tenke grønt og investere riktig.