Skip to content

Da forfatter og vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren skulle utgi En skikkelig digg kokebok 2 på eget forlag, var det ingen tvil: boken skulle trykkes i Norge.

Når du plukker opp en bok i en norsk bokhandel, er sannsynligheten stor for at den kommer langveisfra. De siste fem årene ble det importert 78.000 tonn norske bøker fra utlandet til en verdi av 2,9 milliarder kroner, skriver Klassekampen. Forfatter og vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren er blant dem som bidrar til å snu trenden.

Da hun skulle utgi oppfølgeren til bestselgeren En skikkelig digg kokebok – Kjøttfri favorittmat på eget forlag, falt valget på HG Media i Bærum og Bokbinderiet Johnsen i Skien. «Jeg er stolt av at En skikkelig digg kokebok 2 er trykt i Norge. Det betyr at den har reist mye kortere enn de fleste bøkene du finner i bokhandelen», sier Dahlgren.

Et godt eksempel

En skikkelig digg kokebok 2 er utgitt på Dahlgrens eget Entusiast forlag og inneholder 99 kjøttfrie og klimaberegnede oppskrifter. Den grønnsaksglade forfatteren har vært involvert i hele prosessen fra layout og bildevalg til svanemerket papirkvalitet. Trykt i Norge-merket er godt synlig på baksiden av omslaget.

«Ved å velge en lokal grafisk bedrift, har jeg fått stor påvirkningskraft og mulighet til å følge prosjektet fra start til slutt. Det er spennende læring og morsomt å jobbe med så dyktige fagfolk», sier Dahlgren. Daglig leder i HG Media, Jørn Våraker, er glad for at Trykt i Norge og teamet hans får ta del i kokebok-suksessen. «Hanne-Lene går foran som et godt eksempel. Det er stas å jobbe med en så bevisst og engasjert dame.»

Fun fact: en gjennomsnittlig bok av denne størrelsen har et klimaavtrykk på 2,3 CO2/kg. Bytter du ut én kjøttrett med et vegetaralternativ fra kokeboken, er klimaregnskapet nullstilt.

Fra Google til grønnsaker

Avgjørelsen om å velge en lokal grafisk bedrift gjenspeiler Hanne-Lene Dahlgrens lidenskap for miljøet og fremtidens matglede. Da den tidligere Google-analytikeren sluttet i jobben i 2019, var det for å inspirere andre til å spise mindre kjøtt og ta mer klimavennlige valg i matveien. I mars 2019 ga hun ut En skikkelig digg kokebok – Kjøttfri favorittmat på Gyldendal. Det er Norges mest solgte vegetarbok hittil, med oppfølgeren hakk i hel.

Kjøttfri favoritt 

Målet med utgivelsene er å bidra til at kjøttkonsumet i Norge går ned med minst 30% innen 2025. Og salgstallene lover godt. En skikkelig digg kokebok 2 suste rett inn på førsteplass på bestselgerlistene da den kom i november 2020, og ble nominert til Årets kokebok samme år. De to første opplagene var på til sammen 25 000 eksemplarer. Nå skal det trykkes et nytt opplag på 17 000. Jørn Våraker i HG Media er stolt av prosjektet. «Med dette viser vi definitivt at norske grafiske bedrifter kan håndtere store bokopplag.»