Skip to content

Grafisk produksjon er mer enn bare trykk på papir. Her blir du bedre kjent med to Trykt i Norge-bedrifter som gjør suksess på ulikt vis.

 

Vi mennesker har holdt på med grafisk produksjon omtrent siden tidenes morgen. Det finnes eksempler fra før vår tidsregning hvor tekst og bilde er overført til papir ved hjelp av pigment og gjenbrukbare trykkformer.

I dag er grafisk produksjon mye mer enn bare trykk på papir. Det trykkes på glass, metall, kartong, tekstil og så videre. I denne artikkelen blir du bedre kjent med to norske bedrifter som gjør suksess med trykk på ulikt vis:

  • Transfermerker (motiv som overføres fra folie til tekstil) i Gaupne
  • Papp- og papiremballasje i Trondheim

Made in Gaupne

Avery Dennison NTP har fotballklubbene Manchester United og Liverpool på kundelisten. Selskapet holder til i Gaupne innerst i Sognefjorden, og har spesialisert seg på transfermerker siden oppstarten i 1988. I dag produserer de draktnummer, spillernavn og logo til alle Premier League-lagene og flere andre storklubber i Europa, som Barcelona og Juventus. Tenk det! Lionel Messi og Paul Pogba spiller med et lite stykke Norge på drakten.

Gjennombruddet på fotballprodukter kom i 2003, men det største markedet til NTP er fremdeles profilering av arbeidstøy. «Norske bedrifter er relativt flinke til å ha logo på arbeidsklærne sine. Jeg tror det er fordi de ser at det funker. Den type branding handler mye om intern stolthet på arbeidsplassen», sier daglig leder Tom Dyrdal.

Spydspiss på transfermerker

I det store amerikanske konsernet Avery Dennison er NTP en spydspiss på transfermerker. Bedriften sysselsetter rundt ti prosent av befolkningen i Gaupne. «Vi er best i klassen og mest sannsynlig størst i verden på dette segmentet. Det gjør at vi samarbeider med store kunder som forventer mye av oss. Vi må hele tiden være fremme i skoene», sier Dyrdal.

Stadig strengere miljøkrav er én av faktorene som NTP jobber for å oppfylle. «Per i dag er produktene våre klassifisert til å kunne brukes på babyhud. De siste 2-3 årene har vi merket at kundene er villige til å investere mer hos oss, nettopp fordi vi har høy kompetanse og bærekraft i førersetet», forteller Dyrdal. Det syns godt på resultatene. NTP har hatt en kraftig vekst og økt omsetningen fra rundt 35 millioner i 2002 til over 200 millioner kroner i 2019.

Suksess i eske

Vi skal videre til Trøndelag. Trondhjems Eskefabrikk ble grunnlagt i 1934. Suksesshistorien startet hjemme ved kjøkkenbordet til Thorvald Olsen, som lagde ekser for hånd med saks og kniv. Nå produserer bedriften 165-170 millioner esker i året og satser tøft videre på papp- og papiremballasje. Mye av emballasjen du finner i dagligvarebutikken er produsert her, som esken med mokkabønner og IFA-pastillen.

Plast er ut. Papir er in.

Trondheimsbedriften har opplevd sterk vekst de siste årene. Verden nærmest roper etter papiremballasje. «Vi ser at det er større behov for våre tjenester. Flere og flere velger fiberbasert emballasje»,sier daglig leder Tore Brekke Olsen til Finansavisen.
(https://finansavisen.no/lordag/reportasje/2019/09/13/6956163/papirsuksess-i-generasjoner)

For noen år siden mistet fabrikken mange kunder til øst-europeiske leverandører. De klarte ikke å konkurrere på pris. Men så snudde det igjen. «Vi ser at flere kunder, også de med  stor innkjøpsorganisasjon, setter pris på at varen blir levert innen 14 dager i stedet for 6-8 uker. I vårt marked er det service som gjelder», understreker Brekke Olsen.

Trondhjems Eskefabrikk er avhengige av å henge med på utviklingen av maskiner og investere store summer hvert år. «Skal vi holde koken må vi investere 10 millioner kroner årlig», sier Brekke Olsen. I 2018 omsatte Trondhjems Eskefabrikk for 93 millioner kroner og fikk et resultat før skatt på 10 millioner. Det akkumulerte overskuddet de tre siste årene er på drøye 30 millioner kroner.